Marketingové trendy 2023

05.01.2023

Nejnovější trendy v marketingu pro rok 2023 se zaměřují na kompletní digitální přístup, využití umělé inteligence a strojového učení, rozvoj mobilních technologií, integraci sociálních médií, tvorbu a šíření obsahu nebo zapojení rozšířené a virtuální reality. Klíčové poznatky v jednotlivých oblastech naleznete v článku:

1. Strojové učení (ML) a umělá inteligence (AI): 

Započatý trend rozšiřování ML a AI se bude rychle rozvíjet a jejich význam v marketingových aktivitách zvyšovat. ML a AI budou hrát důležitou roli ve všech aspektech marketingu, např. od automatizace kampaní až po poskytování zpětné vazby zákazníkům.

Příklady využívání ML a AI v praxi:

  • Škoda Auto využívá umělou inteligenci a strojové učení např. pro automatizaci výzkumu trhu, pro cílení reklamních kampaní nebo sledování údajů o vozidle pro lepší uživatelský zážitek. 
  • Česká spořitelna je využívá ke zlepšení zákaznického zážitku. AI systém banky analyzuje data zákazníků a doporučuje jim produkty a služby, které by mohly být pro ně užitečné. AI také pomáhá bance lépe chápat potřeba zákazníků a cílit na ně efektivněji svou komunikaci. 

2. Využívání mobilního marketingu: 

Rostoucí vliv mobilního marketingu zůstane nejdůležitějším a nejefektivnějším nástrojem. Bude poskytovat více možností, jak se dostat do mobilních zařízení zákazníků. Lze očekávat větší využití např. k přesnější segmentaci zákazníků, získávání nových zákazníků a navyšování obchodního potenciálu.

Příklady úspěšného využívání mobilního marketingu značek na území ČR:

  • Lidl využívá mobilní marketing ke zvýšení povědomí o svých produktech a službách prostřednictvím vlastní aplikace a také reklamy v prohlížečích, které jsou cílené na konkrétní cílové skupiny. Do svého mobilního marketingu zahrnuje také slevy a speciální nabídky. 
  • Společnost O2 využívá mobilní marketing k posílení své značky. Využívá k tomu reklamy na webu, v mobilních aplikacích a také v prohlížečích. Využívá také SMS, MMS a placené linky k doručení svých reklam. O2 poskytuje prostřednictvím mobilních marketingových aktivit různé slevy a speciální nabídky, které se liší geolokačně. 

3. Sociální média: 

Sociální média budou představovat i nadále významný podíl na marketingových kampaních. Umožní firmám lépe porozumět svým zákazníkům, získat jejich důvěru a posilovat propojení a vytváření vztahů se zákazníky. Firmy budou využívat především sociální sítě např. k podpoře zákaznických zkušeností formou sdílení, recenzí atd. nebo k propagaci výrobků a služeb reklamou nebo organickými příspěvky. Díky přímé interakci s cílovou skupinou pomůžou zvyšovat účinnost marketingových kampaní. 

Příklady práce se sociálními médii pro potřeby komunikace s koncovými uživateli:

  • Česká pošta využívá sociální média k propojení se svými zákazníky a k propagaci svých služeb. Např. na Facebooku má více než 220 000 fanoušků a pravidelně zde  zveřejňuje aktuální informace o nových službách, akcích a slevových nabídkách. Využívá také Instagram k propagaci služeb, kde sdílí fotografie zaměstnanců, trasy doručení, informace o nových službách a další. Twitter používá pro komunikaci se zákazníky a sdílení informací o novinkách. YouTube slouží ke sdílení videí o službách a produktech, stejně jako Instagram Stories ke sdílení krátkých informačních videí. 
  • Kofola využívá sociální média k propagaci svých produktů a služeb a k budování vztahu se  zákazníky. Kofola také využívá sociální média k propagaci svých dobročinných projektů. Např. na Facebooku publikuje informace o novinkách, slevách a akcích, které jsou součástí jejich marketingové strategie. Na Instagramu se snaží vytvářet příběhy a sdílet fotografie představující produkty nebo značku. Na Twitteru publikuje informace o jejich spolupráci s dobročinnými organizacemi a dalšími charitativními aktivitami. 

4. Investice do obsahu: 

Investice budou směřovat především do kvality obsahu, jak tvorby, tak i šíření, s cílem upevnit pozici značky, udržet stávající zákazníky a přilákat nové. Firmy budou muset vytvářet obsah relevantní pro jejich cílovou skupinu. Budou muset také investovat do jeho šíření, aby se dostal k co největšímu množství lidí. To zahrnuje např. využívání různých kanálů, jako jsou sociální média, blogy, inzerce, e-maily, videa atd.

Příklady značek pozitivně hodnocených za tvorbu a šíření obsahu:

  • Škoda Auto vytváří obsah pro různé komunikační kanály, včetně sociálních médií, webových stránek a blogu. Sdílí novinky, zaměřuje se na zákaznickou podporu, aktualizace o produktech a na marketingové kampaně. Škoda se úspěšně zaměřuje na udržení vysoké úrovně obsahu, formu komunikace a zákaznickou podporu na všech svých komunikačních kanálech. 
  • Můj Svět & Coffee je malá kavárna soustředící se na to, aby svým zákazníkům poskytovala příjemnou atmosféru a prožitky. Instagram a Facebook využívá k propagaci svých produktů a akcí. Kontentová strategie se zaměřuje na vytváření obsahu, který je založen na lásce k dobrému jídlu a pití, umění, hudbě a místní komunitě. Tato strategie pomáhá vytvářet příjemnou atmosféru a zážitky pro jejich zákazníky. 

5. Virtuální (VR) a rozšířená realita (AR): 

VR a AR budou hrát důležitou roli při získávání zákazníků a zlepšování zákaznických zkušeností. Tyto technologie pomohou značkám lépe vystihnout své publikum a vytvářet zážitky, které jejich zákazníky zaujmou. Poskytnou značkám zcela nové způsoby, jak zaujmout a přinesou širokou škálu nových možností např. pro vytváření inovativních kampaní. 

Příklady značek využívající ve svých marketingových aktivitách VR a AR:

  • IKEA využívá virtuální a rozšířenou realitu k vytváření interaktivních prohlídek svých nábytkářských obchodů. Kombinuje rozšířenou realitu, 3D technologie a virtuální realitu, aby umožnila zákazníkům prohlížet a vybírat nábytek a doplňky. Uživatelé si mohou vybrat mezi různými perspektivami a prohlížet produkty ze všech úhlů. 
  • Coca-Cola využívá virtuální a rozšířenou realitu k propagaci svých produktů. Značka vytvořila interaktivní realitní zážitek, který umožňuje zákazníkům vstoupit do světa Coca-Coly prostřednictvím virtuální reality a prožít "Coca-Cola Journey". Uživatelé putují napříč kontinenty, aby zažili značku zblízka.

Zaujalo vás něco z aktuálních trendů a chcete vědět, jak mohou prospět i vašemu podnikání? Kontaktujte mě. Vše můžeme nezávazně prodiskutovat v rámci úvodní konzultace zdarma. Těším se na vás.