Archetypy značek - klíč k porozumění identitě značky

26.03.2024

V rostoucím konkurenčním prostředí je pro značky důležité vytvořit silnou identitu, která osloví a zaujme zákazníky. Jedním z nástrojů, který může pomoci marketérům pochopit a definovat identitu značky, jsou archetypy značek. Tyto archetypy poskytují rámec pro porozumění identitě značky a jsou důležitým nástrojem pro každého marketéra.

Každý archetyp má své charakteristické vlastnosti, síly a slabiny, a vhodným použitím může značka vytvořit přitažlivou a autentickou komunikaci. Při tvorbě značkové strategie je proto důležité pečlivě vybrat ten, který nejlépe odpovídá hodnotám a cílům značky.

Co jsou archetypy značek?

Archetypy značek jsou univerzální vzory chování a motivací, které jsou zakotveny v lidské psychologii po celé staletí. Tyto vzory, původně představené psychologem Carlem Jungem, popisují různé osobnosti značek a způsoby, jakým komunikují se svými zákazníky. Pro marketéry jsou archetypy užitečným nástrojem k porozumění tomu, jak může jejich značka oslovit svou cílovou skupinu a vytvořit emocionální pouto.

Historie archetypů značek

Koncept archetypů značek byl poprvé představen Carlem Jungem, ale byl dále rozvinut a aplikován v oblasti marketingu zejména díky práci Margaret Mark a Carol S. Pearson. Každý archetyp má své charakteristické vlastnosti, síly a slabiny a představuje určitý styl komunikace. Použití těchto archetypů může pomoci marketérům vytvořit příběh značky a komunikaci, které oslovují emocionální stránku spotřebitelů a zapadají do jejich hodnot a aspirací.

Typy archetypů značek

  1. NAIVKA / Innocent
  2. PRŮZKUMNÍK / Explorer
  3. MUDRC / Sage
  4. KOUZELNÍK / Magician
  5. REBEL / Outlaw
  6. HRDINA / Hero
  7. MILOVNÍK / Lover
  8. JEDEN Z NÁS / Everyman
  9. ŠPRÝMAŘ / Jester
  10. VŮDCE / Ruler
  11. TVŮRCE / Creator
  12. OCHRÁNCE / Caregiver


Podstata jednotlivých archetypů

Zjistěte, který archetyp nejlépe odpovídá vaší značce a jakým způsobem může oslovit vaše zákazníky:


NAIVKA / Innocent

  • Charakteristika: Čistý, optimistický, hledá jednoduchost a štěstí
  • Síly: Vyvolává důvěru, vyvolává naději, ztělesňuje čistotu
  • Slabiny: Vnímán jako naivní, nerealistický nebo příliš idealistický
  • Příklady: Coca-Cola, McDonald's, Disney
  • Komunikace: Optimistická, upřímná, jednoduchá

PRŮZKUMNÍK / Explorer

  • Charakteristika: Dobrodružný, zvědavý, hledá nové zkušenosti a výzvy
  • Síly: Pohání objevy, podporuje nezávislost, podporuje průzku
  • Slabiny: Vnímán jako neklidný, nedůvěryhodný nebo příliš riskantní
  • Příklady: Jeep, REI, Red Bull
  • Komunikace: Dobrodružná, zvědavá, nekonvenční

MUDRC / Sage

  • Charakteristika: Moudrý, vzdělaný, hledá pravdu a porozumění
  • Síly: Autorita, odbornost, důvěryhodnost
  • Slabiny: Považován za vzdáleného, nedostupného nebo příliš intelektuálního
  • Příklady: Harvard University, BBC, National Geographic
  • Komunikace: Seriózní, vzdělaná, odborná

KOUZELNÍK / Magician

  • Charakteristika: Vizionářský, transformační, proměňuje sny v realitu
  • Síly: Vyvolává úžas, podněcuje kreativitu, přináší změnu
  • Slabiny: Vnímán jako manipulativní, klamný nebo odtržený od reality
  • Příklady: Disney, Apple, TED
  • Komunikace: Inovativní, magická, inspirativní

REBEL / Outlaw

  • Charakteristika: Rebelující, provokativní, výzvy stávajícímu stavu
  • Síly: Vyniká, vyvolává kontroverzi, iniciuje změnu
  • Slabiny: Riziko odcizení mainstreamového publika, vnímán jako rušivý nebo nestabilní
  • Příklady: Harley-Davidson, Virgin, Diesel
  • Komunikace: Provokativní, odvážná, revoluční

HRDINA / Hero

  • Charakteristika: Statečný, odvážný, snaží se překonat překážky a dosáhnout velikosti
  • Síly: Inspiruje k akci, motivuje ostatní, ztělesňuje odhodlání
  • Slabiny: Může být vnímán jako arogantní, příliš agresivní nebo nereálný
  • Příklady: Nike, FedEx, Duracell
  • Komunikace: Inspirativní, odhodlaná, povzbuzující

MILOVNÍK / Lover

  • Charakteristika: Vášnivý, smyslný, podporuje intimitu a spojení
  • Síly: Buduje emocionální pouta, podporuje loajalitu, vytváří touhu
  • Slabiny: Může působit povrchně, příliš idealisticky nebo neupřímně
  • Příklady: Victoria's Secret, Godiva, Haagen-Dazs
  • Komunikace: Vášnivá, emocionální, intimní

JEDEN Z NÁS / Everyman

  • Charakteristika: Snadno srozumitelný, přizpůsobivý, zastupuje průměrnou osobu
  • Síly: Buduje vztahy, podporuje inkluzi, rezonuje s širokou veřejností
  • Slabiny: Může být vnímán jako mdlý, neinspirativní nebo postrádající výraznost
  • Příklady: IKEA, Visa, Levi's
  • Komunikace: Přístupná, přívětivá, obyčejná

ŠPRÝMAŘ / Jester

  • Charakteristika: Hravý, humorný, snaží se bavit a přinášet radost
  • Síly: Vyvolává smích, láme napětí, podporuje spontaneitu
  • Slabiny: Může být vnímán jako frivolní, nezralý nebo nedostatečně vážný
  • Příklady: Old Spice, M&M's, Ben & Jerry's
  • Komunikace: Lehká, zábavná, hravá

VŮDCE / Ruler 

  • Charakteristika: Sebevědomý, autoritativní, inspiruje následování a úspěch
  • Síly: Nastavuje trendy, pohání inovace, vzbuzuje respekt
  • Slabiny: Vnímán jako domýšlivý, neústupný nebo odtržený od reality
  • Příklady: Rolex, Mercedes-Benz, Microsoft
  • Komunikace: Respektující, vlivná, autoritativní


TVŮRCE / Creator

  • Charakteristika: Inovativní, imaginativní, přináší nápady do existence
  • Síly: Pohání inovace, inspiruje kreativitu, posouvá hranice
  • Slabiny: Náchylný k perfekcionismu, může mít problémy s praktičností nebo realizací
  • Příklady: LEGO, Adobe, YouTube
  • Komunikace: Kreativní, inovativní, vizionářská

OCHRÁNCE / Caregiver

  • Charakteristika: Pečující, soucitný, poskytuje podporu a ochranu
  • Síly: Buduje důvěru, podporuje komunitu, projevuje empatii
  • Slabiny: Může být vnímán jako nadměrně ochranářský, dusící nebo zaujatý
  • Příklady: Johnson & Johnson, UNICEF, Toms Shoes
  • Komunikace: Podpůrná, soucitná, ochranářská

Chcete vědět, který archetyp reprezentuje vaši značku? Vyzkoušejte interaktivní kvíz nebo využijte moje služeb a já vám pomůžu analyzovat a identifikovat vhodný archetyp vaší značky.