SWOT analýza - jak na slabé a silné stránky
Užitečnou analytickou technikou používanou při vývoji jakékoliv firemní strategie je SWOT analýza, která je využívána pro zhodnocení vnitřních a vnějších faktorů firmy nebo jejích dílčí oblastí a aktivit. Nejčastěji je SWOT analýza používána jako situační analýza v rámci strategického řízení a rozhodování. Pomáhá firmám identifikovat jejich silné a slabé stránky a okolnosti, které mohou ovlivnit jejich schopnost dosáhnout svých cílů.
SWOT analýza umožňuje identifikovat příležitosti a hrozby, kterým firma čelí, stejně jako jejich vnitřní silné a slabé stránky. To umožňuje organizacím vytvářet plány, které jsou efektivněji a flexibilněji přizpůsobené jejich podmínkám.
SWOT je akronymem z počátečních písmen anglických názvů
jednotlivých faktorů:
- Strengths - silné stránky
- Weaknesses - slabé stránky
- Opportunities - příležitosti
- Threats - hrozby
Její podstatou je identifikovat klíčové silné a slabé stránky uvnitř, tedy v čem je firma nebo její dílčí části dobrá, jaká je její konkurenční výhoda a v čem špatná, co jí chybí nebo je nedostatečné. Stejně tak je důležité znát klíčové příležitosti a hrozby vnějšího prostředí. Cílem SWOT analýzy je identifikovat a následně omezit slabé stránky, podporovat silné stránky, hledat nové příležitosti a znát hrozby a předcházet jim.
SILNÉ STRÁNKY
Jsou interní kvality nebo oblasti, ve kterých firma vyniká, obvykle ve srovnání s konkurencí, něco, co dělá firmu jedinečnou. K silným stránkám může patřit např.
- vztah ke značce,
- nabídka produktu nejvyšší kvality nebo naopak produktu s nejnižší cenou,
- skvělý zákaznický servis,
- diverzifikovaná distribuční síť,
- nejlepší odborníci,
- loajální zákazníci,
- stabilní finanční situace nebo
- další atributy, které žádný konkurent nemá.
SLABÉ STRÁNKY
Jsou to interní oblasti, ve kterých se firma může zlepšit. Mohou to být např.
- silné stránky konkurentů,
- nízké povědomí nebo špatná pověst na trhu,
- nízká penetrace trhu,
- nespokojenost zákazníků s produkty nebo péčí,
- špatný marketingový mix,
- spoléhání se na několik klíčových zaměstnanců nebo klíčových zákazníků,
- nedostatek zkušeností mezi zaměstnanci,
- nízké finanční rezervy atd.
PŘÍLEŽITOSTI
Jsou oblasti, ve kterých by firma mohla vyniknout, pokud na ně zaměří více úsilí nebo do nich bude investovat více zdrojů. Některé příležitosti mohou vycházet z posílení vlastních silných stránek nebo z identifikování slabých stránek konkurentů a nalezení způsobů, jak je využít ve svůj prospěch. Mezi příležitosti patří např.
- vývoj nebo inovace produktů,
- zavádění nových technologií,
- vstup na nové trhy,
- rozšíření zákaznických segmentů
- zvýšení produktivity a snížení nákladů
- zlepšení procesů a workflow
- vytváření nových obchodních partnerství
HROZBY
Jsou vnější síly a trendy, které ohrožují podnikání. Rizika z vnějších zdrojů je nutné předvídat a nastavit systém k jejich kontrole a minimalizaci. Mezi aktuální hrozby patří zejména změny v oblasti nových technologií, legislativní změny a s nimi spojené zákaznické chování. Ohrozit vás může také např. sloučení dvou velkých konkurentů, ekonomické a živelné krize atd.
- konkurenční boj
- nedostatek finančních prostředků
- změny v technologiích a legislativě
- změny ve spotřebitelských trendech
- globalizace
SWOT analýza je velmi univerzální a je jednou z nejpoužívanějších analytických technik, proto je její využití v praxi velmi široké. Je možné ji použít pro firmu / organizaci jako celek nebo pro jednotlivé oblasti a aktivity, jako např. produkty, komunikaci, lidské zdroje, technické zázemí atd. Je také součástí řízení rizik, protože postihuje klíčové zdroje rizik (hrozby), pomáhá si je uvědomit a nastavit protiopatření.
SWOT analýza pro malý obuvnický podnik může vypadat např. takto:
- Silné stránky: Vynikající kvalita výrobků, dobře vyškolený personál, vysoká flexibilita výroby
- Slabé stránky: Omezené finanční zdroje, malý tržní podíl, nedostatečná marketingová strategie
- Příležitosti: Zvýšení poptávky po kvalitní obuvi, rozvoj e-commerce, získání nových trhů
- Hrozby: Konkurence v oblasti obuvnictví, nestabilní ekonomická situace, změny v legislativě ohledně pracovních podmínek
Pokrývá vaše business SWOT analýza vše, co je potřeba k úspěšnému podnikání? Potřebujete revizi nebo nezávislý pohled? Ozvěte se mi.