Marketingový plán - co obsahuje a jak jej efektivně nastavit
Marketingový plán popisuje cíle firmy a marketingovou strategii k jejich dosažení. Pomáhá identifikovat příležitosti, stanovit strategie a efektivně řídit marketingové činnosti. Je to důležitý nástroj manažerského řízení, který přináší řadu výhod:
- Identifikace cílů: pomáhá identifikovat cíle a
příležitosti, lépe pochopit jak jich dosáhnout a využít a jaké prostředky použít
- Uspořádání strategií: pomáhá nastavit a uspořádat
marketingové strategie a usměrňovat jejich činnost; tím přispívá k dosahování
cílů a získání konkurenční výhody
- Monitorování výsledků: pomáhá monitorovat výsledky, hodnotit účinnost marketingových aktivit a provádět změny ke zlepšení výkonu a vyšší efektivitě
Co vše musí obsahovat marketingový plán?
Analýza trhu: Prozkoumejte trh, současnou situaci a vývojové trendy v odvětví vašeho podnikání
- Průzkum trhu pomáhá identifikovat cílovou skupinu a lépe porozumět jejím potřebám a preferencím. Pomáhá také určit, jaký produkt jim nabízet, jak získat konkurenční výhodu a postavení na trhu. Využívat můžete různé interní nebo externí nástroje jako dotazníkové šetření, interview, skupinové diskuze atd.
Cíle: Nastavte si jasné a měřitelné cíle, kterých chcete dosáhnout metodou SMART tak, aby se vaše firma mohla rozvíjet a dosahovat svých cílů
- Identifikujte dlouhodobé, střednědobé a krátkodobé cíle (strategické, operativní, taktické), které jsou v souladu s vaším byznys plánem. Cílem může být například zvýšení objemu prodeje o 20 %, zvýšení povědomí o značce o 10 % nebo vytvoření nového webu s lepším uživatelským rozhraním.
Konkurenční výhoda: Popište to, co vás odlišuje od ostatních a co je vaší konkurenční výhodou
- Určení konkurenční výhody zahrnuje informace o ceně, kvalitě, přednostech, zákaznických službách a službách po prodeji, které vás odlišují od konkurence a podporují vaše unikátní postavení na trhu. Nezapomínejte ani na emociální benefit.
Strategie: Vymezte si jasnou strategii, jak dosáhnout nastavených cílů
- Marketingová strategie je postup, kterým dosáhnete marketingových cílů a zvýšíte své zisky. Nastavení strategie zahrnuje určení strategie trhu, identifikaci cílových trhů a relevantních produktů, výběr marketingových kanálů, určení cenové struktury a stanovení cílů prodeje.
Popis produktu - výrobku nebo služby: Popište produkt, který nabízíte a vypočítejte tržní potenciál
- Produkt popište s cílem vysvětlit jeho hodnotu a funkce. To zahrnuje
informace o vlastnostech a přednostech oproti jiným produktům na trhu a jeho
výhodách pro cílové skupiny i pro vaše podnikání. Popište i slabé stránky, které brzdí váš rozvoj, jak je eliminovat s ohledem na zdroje a tržní potenciál.
Cílová skupina: Určete a popište cílovou skupinu a její segmenty podle jejich potřeb.
- Stanovte konkrétní cílovou skupinu, kterou chcete oslovit. Zjistěte, co je pro tuto cílovou skupinu důležité, jaké výrobky nebo služby nabízíte a jak naplňují jejich potřeby a očekávání. Určete, jakým způsobem se můžete odlišit od konkurence, např. vnímáním značky, způsobem prodeje, balením atd.
Značka: Definujte, jak chcete, aby vaše značka byla vnímána a nastavte její strategii.
- Popište vlastnosti značky tak, aby zákazníci mohli snadno
identifikovat váš produkt nebo firmu. Značka by měla zahrnovat jasnou pozici na
trhu, silný příběh a emociální náboj. Je důležitá pro získávání zákazníků i jejich
retenci.
Plán aktivit: Naplánujte nejvhodnější marketingový mix a aktivity i nástroje k dosahování cílů.
- Vyberte marketingové nástroje a kanály, které budete
používat pro dosažení cílů a jasně je popište. Může jít např. o změnu distribučních kanálů,
inovace stávajícího produktu nebo vývoj nového produktu, reklamní kampaň v online,
na sociálních sítích atd.
Rozpočet: Uveďte, jaké finanční prostředky máte k dispozici a jak je rozpočítáte k plánovaným aktivitám.
- Vytvořte finanční plán, který definuje rozpočet na každou
část vašich marketingových aktivit a jejich čerpání v čase.
Metriky: Identifikujte a nastavte klíčové ukazatele výkonnosti a frekvenci jejich vyhodnocování.
- Měřte efektivitu každého kanálu, abyste efektivně využívali rozpočet k dosahování nejlepších výsledků. To vám pomůže posoudit účinnost marketingových aktivit a určit jejich účinnost. Využívat můžete různé interní a externí nástroje jako data z CRM systému a dalších automatizovaných marketingových systémů, analýzu trendů, vyhodnocení zpětné vazby atd.
Potřebujete marketingový plán vytvořit nebo pomoci s jeho
tvorbou? Kontaktujte mě, ráda vám pomůžu.